Cóż, nie chcemy więcej takich sytuacji. Tym bardziej podczas obsługi recepcji lub kontroli dostępu uczestników do wybranych stref na terenie obiektu konferencyjnego. Co więc powinieneś wiedzieć, aby wybrać najlepszy typ połączenia sieciowego i zawczasu przygotować się na wszelkie możliwe ewentualności? Przeczytaj uważnie poniższy artykuł, a wszystko stanie się jasne!
Systemowa rejestracja na konferencji wymaga dostępu do sieci o minimalnej przepustowości synchronicznej (upload i download) na poziomie 256 kb/s. Dostęp do sieci o takich parametrach można zapewnić na kilka różnych sposobów.
Internet mobilny
To niezłe, ale niepozbawione wad rozwiązanie. Jakich wad konkretnie? Przede wszystkim na jakość sygnału tego typu połączenia negatywnie wpływają
- architektura obiektu konferencyjnego oraz,
- duże skupiska ludzi znajdujące się w bliskim otoczeniu stanowiska recepcji i punktów kontroli dostępu.
Niestety, może to skutkować dużym obciążeniem stacji bazowej BTS (ang. Base Transceiver Station).
Plusy? To połączenie możemy zabrać w dowolne miejsce. Przykładowo – na piknik organizowany na świeżym powietrzu. Jeżeli chcesz z niego skorzystać, pamiętaj, aby przed wydarzeniem sprawdzić jakość połączenia. O tym, jak to zrobić, dowiesz się w dalszej części artykułu.
Sieć Wi-Fi
Podobnie jak w przypadku Internetu mobilnego wadą tego rozwiązania jest wpływ architektury obiektu na jakość sygnału. Dodatkowo, jeśli organizujesz swoje wydarzenie w hotelu, pamiętaj, aby poprosić managera o wyodrębnienie zabezpieczonego hasłem pasma tylko dla Ciebie, ponieważ z otwartej sieci hotelu mogą korzystać wszyscy jego goście. A co z zaletami? Największa z nich to możliwość zbudowania recepcji w dowolnie wybranym miejscu.
Sieć LAN
Jest to tradycyjne i najbezpieczniejsze rozwiązanie – nie ryzykujemy zakłóceń sieci przez fizyczne przeszkody. Ponieważ zwykle stanowiska recepcyjne nie są od siebie oddalone, możesz założyć, że w okolice recepcji dostarczysz jeden kabel internetowy, który wepniesz do routera dystrybuującego internet na pozostałe stanowiska.
Musisz pamiętać, że wszystkie access pointy, repeatery i routery powinny być ustawione w miejscu, w którym nic nie blokuje przesyłanego przez nie sygnału.
Jak sprawdzić jakość połączenia z serwerem systemu rejestracji uczestników?
Bardzo ważne jest, aby przed eventem przetestować sieć w punktach, w których będziemy z niej korzystać. Sieć należy sprawdzić pod dwoma względami.
- Przepustowość łącza. Sprawdzisz ją, korzystając ze strony speedtest.net lub Comparitech.
- Pingowanie domen. Sprawdzenie pingu polega na użyciu z poziomu konsoli systemu Windows (lub innego systemu) polecenia „ping”. Dowiesz się wówczas, czy pomiędzy dwoma komputerami (komputerem i serwerem) występuje połączenie i jaka jest jego jakość. W zależności od tego, na jaki adres IP wysyłane jest polecenie, będziesz mógł zdiagnozować, czy przyczyną ewentualnych problemów z dostępem do internetu jest router, uszkodzona karta sieciowa, czy usługodawca internetowy. Po uruchomieniu konsoli (Menu Start > Uruchom > wprowadzamy „cmd” i zatwierdzamy) powinieneś wprowadzić polecenie w formacie:
ping conrego.com
W rezultacie otrzymasz informację o opóźnieniu związanym z wysyłaniem i odbieraniem pakietów danych dla konkretnego miejsca w sieci, a także o liczbie pakietów utraconych. Jeśli czasy oczekiwania (widoczne jako wartość time=XX ms) są dłuższe niż 200 ms, to znaczy, że przeciążone jest nasze połączenie lub serwer, z którym się komunikujesz. Zanim rozpoczniesz pracę na sieci, której nie znasz, upewnij się, że pingi nie przekraczają 50 ms.
Jeśli przeczytałeś artykuł dokładnie, zostałeś wyekwipowany w wiedzę niezbędną do bezproblemowego zapewnienia swojemu wydarzeniu łączności z siecią. Teraz nie pozostaje nic innego jak tylko przetestować ją w praktyce. Powodzenia! Życzę Wam niskich pingów i wysokiej przepustowości!
Krzysztof Jagoda