Jak wykorzystać wideo do promocji eventu?

Mówi się, że wideo to format przyszłości i już niedługo zdecydowana większość treści w Internecie będzie właśnie w tej formie. W marketingu wideo odgrywa niezwykle istotną rolę, gdyż jest najsilniejszym narzędziem do komunikowania wartości marki i budowania jej eksperckiego wizerunku.

Jak wykorzystać wideo do promocji eventu?

W biznesie jak to w biznesie - są branże, w których taka forma komunikacji marketingowej nie jest skuteczna, ale są też takie, w których jest kluczowa i zdecydowanie do tej drugiej grupy zalicza się branża eventowa. Jak zatem wykorzystać wideo do promocji Twojego szkolenia, konferencji czy wydarzenia branżowego?

Przygotuj kilka formatów wideo do promocji wydarzenia

W branży eventowej przyjęło się, że organizator wydarzenia zatrudnia studio produkcyjne do przygotowania wideo-relacji. Nie ma w tym nic złego, ponieważ każdy event manager powinien zadbać o dobrze przygotowaną relację, za pomocą której będzie mógł w przyszłości promować kolejne edycje wydarzenia. Jednak tak jak pisanie bloga bez strategii nie jest content marketingiem, tak produkcja i dystrybucja wideo bez strategii nie jest wideo marketingiem.
Skoro wideo-relacja to nie wszystko, to w co jeszcze inwestować?

Postaw swojego klienta w centrum i opowiedz jego historię

Uczestnika interesują realne korzyści wynikające z udziału w Twoim evencie - jakie czekają go doświadczenia (np. malownicza górska lokalizacja, zamiast nudnego ośrodka konferencyjnego, w którym był już kilkanaście razy i na pamięć zna drogę do toalety), czego się nauczy, kogo pozna, czy będzie miał możliwość wykorzystania uczestnictwa w wydarzeniu do realizacji swoich celów biznesowych, itd. Zdefiniuj kluczowe persony klientów Twojego wydarzenia i przygotuj cykl krótkich wideo opowiadających ich historie w kontekście nadchodzącego eventu. Dzięki temu jeszcze przed zakupem poczują, że bilet wart jest każdego grosza.

Relacja na żywo - niech nieobecni będą obecni

LIVE to najbardziej angażujący format wideo w Internecie. Wszystko za sprawą kanałów social media, takich jak Facebook, YouTube i Instagram, które posiadają natywne funkcje pozwalające prowadzić relacje na żywo bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy. Jedno kliknięcie i
jesteś LIVE. Jak wykorzystać taki format do promocji eventu?

Płatny lub bezpłatny dostęp do zdalnego uczestnictwa w evencie

Jeżeli bilet na Twoje wydarzenie jest płatny, to dobrym pomysłem jest własna platforma konferencji online, dzięki której będziesz sprzedawać płatny dostęp do transmisji na żywo, a po zakończeniu eventu ładnie opakowane nagrania z wystąpieniami prelegentów. Możesz też prowadzić cykl krótkich relacji na żywo bazujących na idei tzw. behind the scenes, czyli pokazać atmosferę panującą na evencie bez dawania dostępu do płatnego know-how. Jeżeli bilety są bezpłatne, to transmisję możesz prowadzić w trakcie imprezy. Dzięki takiej strategii zwiększysz przychody skalując to co pozornie nieskalowalne, zwiększysz zasięgi swoich filmów i świadomość marki swojego eventu.

Real time wideo, czyli dystrybucja filmów w czasie rzeczywistym

Real time wideo to skuteczne narzędzie do budowania marki wydarzenia, ponieważ robi ogromne wrażenie na jego potencjalnych uczestnikach. Wyobraź sobie, że ekipa filmowa zaczyna nagrywać materiał o 9:00, po godzinie nagrywania przekazuje go do montażysty znajdującego się na terenie obiektu wydarzenia, a po 3 godzinach wideo-relacja znajduje się już w Twoich kanałach social media. Event zaczął się o 10:00, a o 12:00 można już obejrzeć pierwszą część relacji. Przy odpowiednim zarządzaniu uczestnikami sprawisz, że będą udostępniać Twój film jeszcze w trakcie imprezy.

Webinary, czyli teaser właściwego eventu

Aby wzbudzić zaufanie potencjalnych uczestników Twojego eventu i zwiększyć ich podatność na
zakup biletu możesz zorganizować serię webinarów z prelegentami. Każdy z nich może przeprowadzić godzinny webinar, w którym przekazałby namiastkę tego, co planuje zaprezentować na scenie. Ponadto webinar możesz nagrać i wykorzystać go jako kreację marketingową do kampanii reklamowej promującej wydarzenie.

Dopasuj wideo do medium, w którym będziesz je dystrybuować

Każde medium rządzi się swoimi prawami, a to daje Ci znacznie więcej możliwości dotarcia do dużej liczby potencjalnych uczestników i do komunikowania wartości jakie stoją za Twoim wydarzeniem.

Na YouTube publikuj długie i pełnowartościowe wersje filmów w proporcji 16:9. Badania przeprowadzone przez vidyard.com wykazują, że 86% biznesowych materiałów wideo oglądana jest na komputerach biurkowych, więc YouTube to idealne miejsce na takie publikacje. Na Facebooka wrzucaj krótsze wersje w proporcjach kwadratu, czyli 1:1, aby wygodnie się je oglądało na komputerze i na smartfonie. Nie zapomnij o napisach. 56% opublikowanych w 2017 roku wideo jest krótsza niż dwie minuty, więc przy publikacjach facebookowych miej na uwadze tę tendencję. Na Instagramie jako posty publikuj pionowe, maksymalnie 60-sekundowe wideo teasery w proporcjach 4:5, a na Stories w proporcjach 9:16.

Niech odbiorcy czują sens obecności we wszystkich Twoich kanałach, dlatego ważne jest, aby filmy nie były swoimi kopiami, i aby dobrze wyglądały w odpowiednich dla każdego medium proporcjach.

Wideo to element strategii komunikacji Twojej marki

Przy produkcji i dystrybucji materiałów wideo należy opierać się na strategii marketingowej i na wcześniej opracowanym kalendarzu publikacji. Sprawa wydaje się z pozoru banalna - nakręćmy filmik, wrzućmy go na Facebooka i niech hula. Z pozoru, ponieważ wideo to miecz obusieczny, którym możesz się poważnie zranić. Wyobraź sobie, że w realizację wideo-relacji swojego eventu inwestujesz 20 000 zł netto, a ona nie przynosi żadnych wymiernych efektów. Czy to wina filmu? Nie. To wina braku marketingu i strategicznego działania. Dlatego powstał wideo marketing. Powodzenia!


Igor Podgórski

Konsultant marketingowy do wynajęcia. Współpracuje z markami w zakresie produkcji wideo do Internetu. Pomaga firmom budować silne marki.
www.igorpodgorski.pl