Sprzedaż biletów samodzielna czy przez pośrednika?

Obsługa sprzedaży i księgowania wpłat od uczestników eventu jest trudna i czasochłonna. Podejmiesz się tej misji samodzielnie czy zlecisz obsługę na zewnątrz?

Sprzedaż biletów samodzielna czy przez pośrednika?

Organizacja eventu to wielostopniowy proces. Po wyborze najlepszej metody płatności za wejściówki przychodzi czas na kolejne decyzje. Jak obsłużyć sprzedaż i zaksięgować wpłaty? Na początek warto zastanowić nad kilkoma kwestiami:

Odpowiedzi na te pytania pomogą nam zdecydować, czy księgowaniem zajmiemy się samodzielnie, czy może jednak zlecimy je na zewnątrz.

Sprzedaż i księgowanie we własnym zakresie

Księgowanie sprzedaży we własnym zakresie jest właściwym rozwiązaniem, gdy posiadasz gotową infrastrukturę i odpowiednie zasoby. Samodzielne księgowanie jest jeszcze lepszym pomysłem, jeśli opłata za uczestnictwo w wydarzeniu jest zwolniona z podatku VAT. Wówczas uczestnik, zwłaszcza indywidualny, zakupi wejściówkę taniej. Dlaczego? Ponieważ faktury wystawione przez zewnętrzny podmiot byłyby opodatkowane stawką VAT wynoszącą aktualnie 23%. Samodzielne księgowanie komplikuje się w sytuacji, gdy planujesz przyjmować wpłaty za pomocą różnych metod płatności. Wówczas poza kontrolą rachunku bankowego należy także śledzić wszystkie transakcje w panelu operatora płatności, z którym podpisaliśmy umowę (np. PayU). To bardzo czasochłonne i łatwo o pomyłkę.

Pośrednictwo w sprzedaży wejściówek na wydarzenie

Przejęcie zadania przez pośrednika będzie wiązać się z prowizją. Jej wysokość jest z reguły wyższa od prowizji naliczanej przez operatora płatności elektronicznych. Dlatego należy rozważyć, na ile wyższy koszt będzie opłacalny w stosunku do korzyści, jakie niesie ze sobą zdjęcie z organizatora tego czasochłonnego i odpowiedzialnego obowiązku, jakim jest księgowanie wpłat od uczestników. Może warto zaoszczędzony czas i energię wykorzystać koncentrując się na obsłudze eventu?

Nasz model współpracy z klientami pragnącymi zlecić obsługę księgową na zewnątrz opisaliśmy w sekcji poświęconej sprzedaży biletów na wydarzenia.

Streszczając ten proces w pigułce:


Księgowanie wpłat to duża odpowiedzialność, wymaga wzorowej organizacji pracy oraz narzędzia, które ułatwi przetwarzanie danych osobowych i sprzedażowych. Takim narzędziem jest oferowany przez nas system rejestracji uczestników.

Przedstawiliśmy dwie ścieżki oraz wady i zalety każdej z nich. Którą ze ścieżek wybierzesz przy organizacji kolejnego wydarzenia?

Tomasz Chrościechowski